Reseberättelse -Garden Route I Sydafrika

Sträckan mellan Kapstaden och Port Elisabeth kallas för Garden Route. Lämpligt början man i Kapstaden.

Kapstaden är en relativt liten stad med en stadskärna på ca 500.000 invånare och ca 3.7 miljoner med alla förorter. Den var ursprungligen betydligt mindre till ytan men med en rejäl utfyllnad från gatan Strand har stadens yta blivit rejält mycket större. De delar turister vistas i är Waterfront, Seapoint upp via de gamla stadsdelarna till Taffelberget och längst de fina stränderna runt staden.

De största attraktionerna är Robbin island där Mandela satt fången i 26 år och där guiderna är tidigare fångar,  Waterfrontområdet (turistområde med ca 450 butiker och 80 barer och restauranger), Taffelberget på 1067 möh och numera ett Unesco världsarv dit man åker linbana och den botaniska trädgården Kirstenbosch som är otroligt välskött och fridfull. Att besöka de gamla kvarteren med parlamentsbyggnad, Green Market och de färggranna huset i stadsdelen Bo Kap är också spännande.

Vi åkte även till Godahoppsudden där Indiska Oceanen och Atlanten möts.  Dit måste man  avsätta en heldag och naturen är vacker längs vägen. Då passerar man även pingvinerna vid Boulders Beach utanför Simonstown. Babianer ser man också  på flera ställen. Hem åkte vi längst den västra kusten förbi många av Kapstadens bättre förorter. Det är värt en omväg från huvudvägen. Men om du tänker bada – var beredd på ca 12 grader i havet.

Vi stannade 4 nätter i Kapstaden och bodde på ett litet hotell i villakvarteren i Sea Point area varifrån vi hade gångavstånd till V&A längs strandpromenaden. Vi gick även på söndagsmässa i en lokal kyrka i närheten av hotellet. Kyrkan såg ut som en matbutik på utsidan och en bio på insidan och där var fullt drag med hel orkester och rökmaskin på scenen.

Vi hade hyrt en bil som vi hämtade på flygplatsen och det går bra att köra i Kapstaden men trafikreglerna är lite annorlunda än hemma. Det går dubbelfiliga motorvägar genom staden i alla riktningar och skyltningen är inte särskilt tydligt. Hamnar man fel kan det ta tid att vända. Det är stopskyltar vid många vägkorsningar och då kör den först som kom dit först. Kan vara lite svårt att avgöra så lite ögonkontakt skadar inte.

Vindistriktet

Från Kapstaden är det enkelt att ta sig till vindistriktet dit det bara är ca 6 mil. Vi åkte till Stellenbosch som är huvudort i vindistriktet omgiven av över 200 vingårdar. Franschoek 3 mil bort är en betydligt charmigare ort om man vill uppleva lite stadsliv. Vi bodde på en vingård med egna vinprovningar och egen restaurang. Märkligt nog heter den Marianne precis som jag och exporterar även till Systembolaget. Deras flaggskeppsvin Floreal köptes in av det brittiska kungahuset till drottningens födelsedag. 2 nätter kändes lagom och då hann vi besöka ytterligare 4 kända vingårdar och testa deras viner. Man får välja 5-6 av deras viner och betalar för det 50 rand (30 kr). Vi åt en fantastisk middag på ytterligare en annan vingård. Gudomlig mat med fransk kock till en kostnad av ca 400 kr för 2 personer. Här utsikt från vårt boende.

Resan fortsatte förbi Hermanus som är centrum för valspaning. Här finns mycket butiker och restauranger och vi stannade för lunch. Såg dock inga valar.  Vi skulle bo på andra sidan bukten i Gansbaai och checkade in i ett fantastiskt femstjärnigt boutique hotell alldeles vid strandkanten.  Det visade sig att hela bukten var full av Southern right whales (sydkapare). Vi såg säkert 8 stycken från vår balkong och de höll sig så nära som bara några meter från strandkanten. Helt otroligt. De väger närmare 800 kg och såg ut som svarta ubåtar när de låg och flöt i vattenytan. Men snart (slutet av november) försvinner de längre söderut till kallare arktiska vatten. Det finns även vithaj i bukten som man kan titta på från en båt. Då kliver man ner i en bur som släpas efter båten. Men i år är det färre vithajar på plats eftersom killer whales (späckhuggare) har kommit dit. De hugger sig in i hajens lever som är den enda delen de vill ha och lämnar den sen att förblöda.

Vi hamnade på middag hemma hos ett gaypar vars affärsidé är att bjuda hem folk till sin matsats och laga fantastiska middagar. Vi var 11 gäster från ett flertal länder som serverades 6 fantastiska rätter med vin därtill. Det skrattades och pratades hej vilt och kvällen blev fantastisk. 300 kronor jämnt per person kostade det och då ingick hämtning och lämning på respektive hotell. De flesta bodde på små guesthouses och ofta är det villor som görs om. Bra sätt att tjäna lite extra pengar.

Oudtshoorn

Färden fortsatte på mindre vägar genom little Karoo (semiöken) upp i bergen i rätt ödsliga trakter. Vi körde ca 37 mil genom väldigt fattiga byar och i övrigt var det helt ödsligt men ändå mycket bilar på vägarna. Dessa är rätt smala, landskapet kuperat och det pågick mycket vägarbeten med människor viftandes med röda flaggor mitt i vägen som varnade för dessa. Vi skulle till strutsarnas huvudort Oudtshoorn, en stad på 67.000 invånare som ligger helt för sig självt i bergen.

Vi tog in på ett femstjärnigt gästhem med 10 fantastiskt fina rum. Alla gästerna åt middag tillsammans och man satt vid bord som var numrerade med rumsnumret. Brasan sprakade och middagen smakade utmärkt. Eftersom jag inte äter kött gav sig ägaren in till stan 15 km för att köpa en fisk som han sedan personligen tillagade åt mig. Vi besökte en strutsfarm med 200 strutsar för turiständamål. De stora köttfarmerna har uppåt 5000 djur. Vi besökte även Cango caves, ett grottsystem i kalkstensberget som går 5 kilometer in i berget och där 600 meter kan besökas av de vanliga turisterna och ytterligare 600 meter av de som törs krypa i en 26 cm låg gång. På kvällen serverades det strutsfilé till middag. Nu har vi definitivt lärt mer om strutsar.

Plettenberg

Färden fortsatte genom little Karoo ner till kusten igen på små vägar ca 20 mil. Plettenberg och Knyzna (uttalas naisna) är centrum för naturupplevelser men även för den stora ostronfestivalen i Knyzna. Stränderna är fantastiska och man ägnar sig som turist mest åt hajker i naturreservaten. Tsitsikamma är ett sådant naturområde och vi tyckte mycket om Robberg naturområde även om vi fick avbryta vår vandring eftersom det blåste storm. Därifrån kan man se både hajar, delfiner och valar (i säsong). De modiga kan hoppa bungyjump; 216 meter från Bloukrans bridge. Det lär vara världens högsta kommersiella hopp och vi fick svindel bara av att titta på. Definitivt inget för medelålderns tanter:). Fallet är så högt och man studsar ett antal gånger och eftersom tiden man hänger upp och ner blir för lång ziplinar de ner en personal som kopplar den hoppandes till sittande ställning. Bara att ta sig ut ut till hopplatsen är en skräckupplevelse då man går på ett galler UNDER bron.

Plettenberg är de rika Johannesburgarnas semesterort. Vi bodde på stranden i ett litet charmigt hotell. På morgnarna var alla bilarna tvättade även om det inte behövdes. Eftersom vädret var dåligt när vi var där hittade vi en helt fantastisk massor/zonterapeut som kom till hotellet med massagebänk och en hel resväska full med oljor och handdukar. En timmes behandling kostade 600 rand eller 350 kr.

Safaripark

Nästa etapp gick längst huvudvägen N2 som väl motsvarar vår E4. Betydligt roligare att åka på småvägar men denna väg är en snabb transportväg (120 km/tim) längst kusten genom väldigt skiftande natur. Vackrast nära Plettenberg med berg och grönska. Port Elisabeth dånade vi igenom och fortsatte ca 10 mil till gameparken där vi skulle bo i 2 dygn. De ligger ett antal sådana sida vid sida hela vägen från Port Elisabeth.

Vi tilldelades en ranger eller guide som de kallas och han hade hand om oss under hela vistelsen. Tillsammans med en svensk familj och ett brittiskt äldre par åkte vi på 2 stycken 3-timmars safariturer per dag i ”parken” på 11 hektar eller ca 1 kvadratmil. Den var inhängnad med elstängsel för att djuren inte skulle kunna tas sig ut på båda sidorna av en väg. På en av sidorna fanns en lejonflock som håller beståndet av antiloper nere. På andra sidan planerade man ”installera” 2 geparder för motsvarande uppgift. Det är då inte bara att släppa ut dem utan de är först instängda i en stor ”hage” i flera veckor för att vänja sig vid vegetation, dofter mm. Den här gameparken hade nyligen bytt lejonhonor med en annan park för att undvika inavel.

Vi lärde oss mycket om djuren under våra turen. Vår guide Nick var fenomenal på att hitta en djurflock och körde väldigt nära och parkerade oss sedan så att vi kunde iaktta djuren under lång tid. Vi fick inte resa oss upp eller sträcka ut armar då djuren i så fall uppfattar oss som en ny enhet i stället för en med bilen. Och allt som kan äta oss springer fortare fick vi lära oss. Att de klumpiga flodhästarna springer fortare än Usama Bolt är svårt förstå:).

Vi åt även tillsammans med vår lilla grupp och blev som en liten familj. En helt fantastisk upplevelse. Mellan morgon och sen eftermiddagstur satt vi på vår terass och tittade ner i dalen på djuren med kikare. Vi såg alla big 5 utom leopard som är väldigt svår att se. De kräver ett område på 80 km och klättrar över stängsel så den kan inte hägnas in.

Tyvärr förekommer tjuvskyttar som letade upp noshörningarna vars horn är eftersökta i Korea, Kina mfl länder. På natten fanns därför beväpnade vakter som patrullerade området.

Vi var med om en märklig upplevelse då vi tyckte att vi såg ljusfenomen på natten. Jag gissade på eldflugor men kl 5 på morgonen väcktes vi av att lodgen (restaurangen) rakt över gatan från vårt hus brann. Det tog över en timme innan brandkåren kom så huset brann ner. Vi slet ihop våra prylar och slängde in dem i bilen men i övrigt drabbades vi enbart genom att vi fick byta matsal.

Hem flög vi från Port Elisabeth via Kapstaden. 180 mil tillryggalade vi på 2 veckor vilket kändes som en lagom tid längst Garden Route.

Maten

Ja den håller världsklass. Vi åt fantastisk mat överallt. För köttätarna kan man pröva alla sorters vilt från gnu till olika antiloper, struts och fantastiskt nötkött. Fisk finns det också gott om. Och vinerna inte att förglömma förstås. En trerätters middag på en bättre restaurang med ett bra vin kostar ca 250-300 kr per person.

Säkerheten

Vi kändes oss trygga. Bilarna har automatlås när man sätter igång motorn, hotellen har grindar och ringklockor. Vi såg inget och upplevde inget hot eller brottsligt.

Åk nu! Det är otroligt billigt med den låga valutakursen som gäller just nu. Säkerheten känns bra. Det finns otroligt mycket att se och uppleva och människorna är fantastiska.

Pris

Vi kan ordna en resa liknande vår i 2 veckor med hyrbil, bra boutique hotell 4* med frukost, safaripark med helpension i 2 dygn för ca 20.000 kr per person. Flyg tillkommer och kostar ca 6.000 kr.